Pac man-inspirerad girlang

 
 

 Nu är det jul!

Dag 1, igår

Igår passade jag på att göra övningarna när jag väntade på att få en ansiktsbehandling.
 
 

Kosten, igen

Jag skrev ju i förra veckan att jag skulle börja tänka på vad jag äter, och det har jag verkligen gjort!
 
Några exempel på vad jag har tänkt under tiden jag ätit det nämnda:
 
"Mmmm, lussebulle, smaskigt"
"MERA JULMUST"
"Choklad, choklad, choklad, vad kan vara godare än dig, choklad"
"Rallybilar? Mums filibabba"
"Kladdkaka är gott!"
 
Uppenbarligen fungerar det inte för mig att bara tänka på vad jag äter, tankens kraft är tydligen inte starkare är handlingens kraft. I alla fall inte för mig. Till råga på allt frågade emil lite försiktigt igår om vi inte skulle titta efter lite LCHF-recept. Han kan ju inte ha menat någonting annat än att jag ser ut som en fet valross?
 
Det är med sorg i hjärtat jag insett att detta är alltså slutet på moffandet. Nu är tiden kommen att ta hand om mig själv igen.

Knipchallenge

På grund av min härliga foglossning så kan jag inte träna någonting, vilket är tråkigt. Men så kom jag på att det faktiskt finns ett muskelparti (?) som det är jätteviktigt att träna när man är gravid. Nämligen bäckenbotten. Så därför tänkte jag att vi kör en 30 dagar knip-challenge.
 
För oss som är eller precis har varit gravida är det viktigt att göra dessa övningar för att undvika läckage. Jag menar, det är väl inte jätteroligt att kissa på sig lite varje gång man nyser. Eller hostar. Eller skrattar. Eller tar i. Ja, ni fattar. Och så kan bäckenbottenövningar minska risken för framfall och andra trevligheter. Tros det i alla fall.
 
Men ni som inte är eller har vart gravida - misströsta inte! Knipövningar är bra för alla, kvinnor och män. Dels för att undvika urinläckage av olika slag, men något mer intressant är ju att de kan förbättra sexlivet. För dem som har något sånt. För er som inte vet hur man kniper så är det de musklerna man använder när man "stänger av" strålen när man kissar.
 
Jag tänkte att vi ska ha två olika övningar. En där det gäller att knipa, släppa, knipa, släppa (de snabba) och en där det gäller att knipa, hålla, släppa, knipa, hålla, släppa.
 
Programmet ser ut som följer:
  1. 10 snabba, 5x5 sekunder
  2. 15 snabba, 7x5 sekunder
  3. 20 snabba, 10x5 sekunder
  4. 30 snabba
  5. 20 snabba, 10x5 sekunder
  6. 25 snabba, 13x5 sekunder
  7. 30 snabba, 15x5 sekunder
  8. 35 snabba, 17x5 sekunder
  9. 40 snabba, 20x5 sekunder
  10. 45 snabba, 25x5 sekunder
  11. 55 snabba
  12. 40 snabba, 15x10 sekunder
  13. 50 snabba, 17x10 sekunder
  14. 55 snabba, 20x10 sekunder
  15. 60 snabba, 22x10 sekunder
  16. 65 snabba, 25x10 sekunder
  17. 70 snabba, 27x10 sekunder
  18. 80 snabba
  19. 70 snabba, 27x10 sekunder
  20. 75 snabba, 30x10 sekunder
  21. 80 snabba, 35x10 sekunder
  22. 85 snabba, 40x10 sekunder
  23. 90 snabba, 45x10 sekunder
  24. 95 snabba, 50x10 sekunder
  25. 100 snabba
  26. 90 snabba, 20x15 sekunder
  27. 95 snabba, 25x15 sekunder
  28. 100 snabba, 30x15 sekunder
  29. 105 snabba, 35x15 sekunder
  30. 110 snabba, 40x15 sekunder

 Ni som utöver dessa övningen använder geishakulor att knipa med får ett plus i kanten. Eventuellt kan ni säga till mig så skickar jag en guldstjärna till er med posten.

Jag har sammanställt en lista över situationer där ni kan passa på att knipa.

 

När ni:

  • står i en kö
  • borstar tänderna
  • klär på er
  • kör bil
  • sitter still
  • går omkring
  • ser på tv
  • lagar mat
  • klär på barn
  • städar
  • putsar fönster
  • stryker gardiner
  • pyntar granen
  • tänder en brasa
  • duschar
  • handlar
  • diskar
  • pysslar
  • är
Nu kör vi!

Nu är det inte roligt längre

Den senaste veckan har min foglossning blivit allt värre, det är nästan så att det blir värre för varje dag som går. Nu håller den mig vaken om nätterna också, och då börjar det bli jobbigt tycker jag. Nog för att magen börjar ta sin plats och vara i vägen, framförallt nattetid, men om fogarna dessutom ska störa min nattsömn så vet jag faktiskt inte vad jag ska göra. Det är allra värst på morgonen när jag precis har klivit ur sängen, en stelare 24-åring får man förmodligen leta både länge och väl efter. Att jag behöver stöd för att resa mig upp, och knappt kan komma tillbaka till en rak position efter att ha lutat mig framåt är inte roligt längre. Förvisso har väl foglossningen aldrig varit rolig som sådan, men nu är det verkligen inte roligt längre.
 
Men! Igår tog jag tag i saken, möjligen efter viss peppning av fröken Eleonor, och ringde min sjukgymnast. Redan på tisdag fick jag en tid, så nu väntar jag med spänning på vad som väntar. Heja mig?

Morgonmys

 

Karaktären <3


Torsdagsmiddag. Med julmust.

De där dagarna

Kost och graviditet

Det här med kosthållning under graviditet kan jag, utan att gå in på några vidare detaljer, konstatera inte är min starka sida. Varför stå emot godsaker när jag ända ska gå upp i vikt, och oavsett inte kommer att känna mig pigg och hurtig? Lite så går mina tankar. Eller ja, bara så går mina tanker.
 
Men så läste jag i en graviditets-app för några veckor sedan att allt jag äter från och med nu kommer att påverka barnets födelsevikt, och det är ju faktiskt så att allt jag stoppar i mig går direkt till bebisen.
 
Nu när illamåendet äntligen har lagt sig (på torsdag firar jag två veckor som kräk-fri!) så tänkte jag att det kanske ändå skulle vara idé att se över matintaget trots allt. Dels för att bebisen ska må bra och få i sig näringsriktig kost, men såklart också för att jag själv ska må bra. Jag kommer inte att vara gravid för evigt, och jag känner mig själv tillräckligt bra för att veta att jag kommer att vilja vara i form igen helst innan vi överhuvudtaget lämnar BB. Och ju mindre skräp jag stoppar i mig nu desto fortare/lättare måste det vara för mig att komma tillbaka igen?
 
Efter förra graviditeten hade jag runt 10 kilo att bli av med, och det vill jag gärna undvika den här gången. (Även om det gick över förväntan då och jag lyckades gå ner 14 av de 10 kilona innan jag blev gravid igen. Efter åtta månader. (Man får skryta lite ibland faktiskt.) (Inget fel med det.) )
 
Hur som helst. Jag tänkte bara att jag ska börja tänka lite på vad jag äter, och åtminstone försöka stå emot lite av sötsuget som dyker upp med jämna mellanrum. För egentligen behöver man väl inte äta 200 gram choklad bara för att det skulle vara gott?

Ellens lillasyster

 
I slutet av oktober var vi på ultraljud för att se om allt stod rätt till med lilla bebisen i magen. Allt såg finfint ut och vi blev flyttade, hör och häpna, en hel dag! Och åt rätt håll dessutom, det vill säga att jag var en dag längre gången än vad vi trodde.
 
Barnmorskan tyckte sig också skymta de tre strecken/prickarna som tyder på att fostret är en flicka, så ellen ska få en liten syster i mars.

 

RSS 2.0