Knipchallenge

På grund av min härliga foglossning så kan jag inte träna någonting, vilket är tråkigt. Men så kom jag på att det faktiskt finns ett muskelparti (?) som det är jätteviktigt att träna när man är gravid. Nämligen bäckenbotten. Så därför tänkte jag att vi kör en 30 dagar knip-challenge.
 
För oss som är eller precis har varit gravida är det viktigt att göra dessa övningar för att undvika läckage. Jag menar, det är väl inte jätteroligt att kissa på sig lite varje gång man nyser. Eller hostar. Eller skrattar. Eller tar i. Ja, ni fattar. Och så kan bäckenbottenövningar minska risken för framfall och andra trevligheter. Tros det i alla fall.
 
Men ni som inte är eller har vart gravida - misströsta inte! Knipövningar är bra för alla, kvinnor och män. Dels för att undvika urinläckage av olika slag, men något mer intressant är ju att de kan förbättra sexlivet. För dem som har något sånt. För er som inte vet hur man kniper så är det de musklerna man använder när man "stänger av" strålen när man kissar.
 
Jag tänkte att vi ska ha två olika övningar. En där det gäller att knipa, släppa, knipa, släppa (de snabba) och en där det gäller att knipa, hålla, släppa, knipa, hålla, släppa.
 
Programmet ser ut som följer:
  1. 10 snabba, 5x5 sekunder
  2. 15 snabba, 7x5 sekunder
  3. 20 snabba, 10x5 sekunder
  4. 30 snabba
  5. 20 snabba, 10x5 sekunder
  6. 25 snabba, 13x5 sekunder
  7. 30 snabba, 15x5 sekunder
  8. 35 snabba, 17x5 sekunder
  9. 40 snabba, 20x5 sekunder
  10. 45 snabba, 25x5 sekunder
  11. 55 snabba
  12. 40 snabba, 15x10 sekunder
  13. 50 snabba, 17x10 sekunder
  14. 55 snabba, 20x10 sekunder
  15. 60 snabba, 22x10 sekunder
  16. 65 snabba, 25x10 sekunder
  17. 70 snabba, 27x10 sekunder
  18. 80 snabba
  19. 70 snabba, 27x10 sekunder
  20. 75 snabba, 30x10 sekunder
  21. 80 snabba, 35x10 sekunder
  22. 85 snabba, 40x10 sekunder
  23. 90 snabba, 45x10 sekunder
  24. 95 snabba, 50x10 sekunder
  25. 100 snabba
  26. 90 snabba, 20x15 sekunder
  27. 95 snabba, 25x15 sekunder
  28. 100 snabba, 30x15 sekunder
  29. 105 snabba, 35x15 sekunder
  30. 110 snabba, 40x15 sekunder

 Ni som utöver dessa övningen använder geishakulor att knipa med får ett plus i kanten. Eventuellt kan ni säga till mig så skickar jag en guldstjärna till er med posten.

Jag har sammanställt en lista över situationer där ni kan passa på att knipa.

 

När ni:

  • står i en kö
  • borstar tänderna
  • klär på er
  • kör bil
  • sitter still
  • går omkring
  • ser på tv
  • lagar mat
  • klär på barn
  • städar
  • putsar fönster
  • stryker gardiner
  • pyntar granen
  • tänder en brasa
  • duschar
  • handlar
  • diskar
  • pysslar
  • är
Nu kör vi!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0